Categories
Trindle blogs

Zijn functioneringsgesprekken verleden tijd?

Een functioneringsgesprek geeft inzicht in hoe het gaat met de medewerkers binnen een bedrijf. Wat is de beste manier om deze gesprekken te voeren en hoe vaak per jaar ga je het gesprek met de medewerkers aan? Heeft het daarnaast nog dezelfde impact als een aantal jaar geleden of is de markt zo gegroeid dat de werkgever het gesprek op een andere manier moet voeren?

Tijdens een functioneringsgesprek wordt er vaak door de medewerkers open gesproken met de werkgever. Het kan gaan over gang van zaken binnen de organisatie, maar ook over hoe de medewerker functioneert. Dit gesprek is bedoeld om de samenwerking tussen de werkgever of leidinggevende en de medewerker te bevorderen. Beide partijen weten na het gesprek waar ze aan toe zijn en of ze eventueel ergens mee aan de slag moeten gaan.

Vraag snel een demo aan!

Trindle is de nieuwe vorm voor het afnemen van een MTO. Stel elke week korte en relevante vragen, check daarnaast de realtime data in het portaal! Ben je benieuwd wat wij voor jouw organisatie kunnen betekenen? Neem dan snel contact met ons op via de onderstaande knop!

Het voeren van een functioneringsgesprek gaat als volgt, je start met het verzamelen van relevante informatie. Daarnaast kun je het beste het gesprek voorbereiden door een aantal punten op te stellen. Op die manier kun je niet vergeten waar je het over wilt hebben. Wanneer je het gesprek start stel je eerst de medewerkers op zijn of haar gemak. Er kan namelijk nogal wat spanning bij komen kijken, het kan voor de medewerker voelen als een controle moment. Beide partijen hebben het gesprek voorbereid en die punten kunnen na de inleiding besproken worden. Naar aanleiding van het gesprek worden vaak afspraken gemaakt, zoals “Hoe nu verder?” of “Wat moeten we doen om ons doel te bereiken?”.

De reden van een functioneringsgesprek is om de samenwerking zo effectief mogelijk te maken. Je moet namelijk weten wat je van elkaar kunt verwachten. Daarnaast is het ook handig om te weten waar je staat bij je collega’s. Komen ze naar je toe op het moment dat ze je nodig hebben of lossen ze het zelf op? Wanneer je in een team werkt is het van belang dat je als medewerker het gevoel hebt dat je als je hulp nodig hebt bij je collega’s terecht kan. Zeker in de huidige situatie is het voor nieuwe medewerkers lastiger om hun draai te vinden binnen een organisatie. Ze leren de cultuur minder snel kennen doordat iedereen verplicht thuis moet werken, maar ook hebben ze geen idee wie er aan de andere kant van de laptop met hun samenwerkt. Om deze reden is het zeker nu van belang om als werkgever goed op de hoogte te zijn van je medewerkers, dit kun je doen door middel van een functioneringsgesprek eens in de zoveel tijd. Maar ook door het vragen van feedback, op dat moment zullen nieuwe medewerkers laten weten wanneer ze meer hulp nodig hebben. Ze weten dat een werkgever voor ze klaar staat en al helemaal als er interesse getoond wordt in hoe het gaat.

Tegenwoordig wordt er niet altijd meer een functioneringsgesprek gevoerd. Daarnaast is het ook niet meer vanzelfsprekend om aan het einde van het jaar een evaluatiegesprek te voeren met je medewerkers. Dit komt doordat organisaties steeds meer bezig zijn met continue feedback. Zowel het geven als ontvangen van deze feedback gebeurt gedurende het gehele jaar. Hierdoor is er minder behoefte aan een eindejaarsevaluatie. Het voordeel van continue feedback is dat medewerkers weten waar ze aan toe zijn. Als werkgever creëer je op deze manier vertrouwen. Hierdoor hebben medewerkers meer betrokkenheid bij de organisatie, meer motivatie en dit zorgt voor meer productiviteit.

Trindle kan jouw organisatie ondersteunen bij het continu ontvangen van feedback. Als werkgever kun je zelf vragen stellen in de app aan je medewerkers. Medewerkers hebben de mogelijkheid om deze anoniem te beantwoorden. Wanneer ze het ergens niet mee eens zijn, zullen ze dit sneller aan geven wanneer ze anoniem kunnen blijven. De antwoorden worden omgezet in real-time data en deze is voor werkgevers terug te zien in een online portaal. Ben je benieuwd wat wij voor jouw organisatie kunnen betekenen? Neem dan contact met ons op!