Categories
Trindle blogs

Medewerkers verliezen kost tijd, tijd kost geld

Het omarmen van nieuwe medewerkers en deze wegwijs maken binnen een organisatie is iets wat binnen ieder bedrijf gebeurt, maar wordt dit gedaan door middel van onboarding? Het effect op een organisatie die niet bezig is met onboarding is ontzettend groot, het kost een bedrijf voornamelijk veel geld, maar wat is onboarding dan precies?

Tijdens een onboarding traject komen nieuwe medewerkers alles te weten over jouw organisatie, ze leren collega’s kennen maar worden ook geïntroduceerd aan de cultuur van het bedrijf. Onboarding bestaat onder andere uit het kennen van praktische zaken binnen een organisatie, zodat de nieuwe medewerker zijn/haar rol zo goed mogelijk kan vervullen. Het leerproces wat de medewerker doormaakt is van belang voor de verdere loopbaan binnen het bedrijf en zo wordt iemand echt opgenomen binnen de organisatie. Gedurende het onboarding traject leer je collega’s kennen, zij laten je kennis maken met de cultuur, de missie en visie en de kernwaarden.

Vraag snel een demo aan!

Trindle is de nieuwe vorm voor het afnemen van een MTO. Stel elke week korte en relevante vragen, check daarnaast de realtime data in het portaal! Ben je benieuwd wat wij voor jouw organisatie kunnen betekenen? Neem dan snel contact met ons op via de onderstaande knop!

Traject van onboarding
Onboarding start al voor de eerste werkdag van de medewerker, namelijk bij het werven van nieuw personeel. Voorafgaand aan de eerste werkdag moet je er als werkgever voor zorgen dat de nieuwe medewerker weet wat hij/zij kan verwachten. Schep duidelijkheid bij het werven van nieuw personeel, bijvoorbeeld over doorgroeimogelijkheden. Koppel een collega aan de nieuwe medewerker, op het moment dat hij/zij van start gaat en vragen heeft dat ze dan naar een collega kunnen gaan. Op die manier creëer je een vertrouwensband, wanneer een collega voor je klaarstaat als je vragen hebt wordt het voor de nieuwe medewerkers makkelijker om naar toe iemand te stappen op het moment dat hij/zij wellicht ergens mee zit.

Het ontvangen van feedback moedigt iemand aan om te groeien op de werkvloer. Dit zorgt ervoor dat de medewerker weet waar hij/zij aan toe is en wat er nog te doen valt om op persoonlijk vlak te kunnen groeien binnen de organisatie. Het evalueren van de nieuwe medewerkers is belangrijk. Zorg dat er geleerd wordt van gemaakte fouten en dat de successen vergroot worden. Maak gebruik van de frisse blik van de nieuwe collega, maar laat dit ook merken dat je hier open voor staat. Dit kun je bespreken tijdens het evaluatiegesprek, tijdens dit gesprek brengt de nieuwe medewerker je op de hoogte van wat hij/zij ervan vindt. Door eventuele feedback kunnen beide partijen groeien, wat inhoudt dat ze elkaar aanvullen en dat is uiteindelijk wat je wilt binnen je organisatie.

Noodzaak van onboarding
Uit een onderzoek van Buro Heron blijkt dat 4% van de nieuwe medewerkers na twee dagen niet meer komt als ze een onprettige ervaring hebben gehad op hun eerste werkdag. 22% van de medewerkers vertrekt binnen 45 dagen en 51% van de nieuwe medewerkers verlaat de organisatie binnen een half jaar. Dit betekent dat 1 op de 3 van de nieuwe collega’s de organisatie binnen één jaar verlaat, wat uiteraard erg veel is. Wanneer je iemand aanneemt, investeer je er tijd in om deze nieuwe medewerker in te werken. Het kost tijd op het moment dat deze medewerkers binnen een korte periode het bedrijf verlaten. Onboarding zorgt ervoor dat nieuwe medewerkers voor de eerste werkdag weten wat ze kunnen verwachten van de organisatie. Door de begeleiding van het traject moet het ervoor zorgen dat de medewerker langer werkzaam zal zijn bij het bedrijf, dit houdt in dat het minder geld kost om telkens nieuwe medewerkers te werven.

Voordelen onboarding
Als werkgever ben je meer betrokken bij het onboarden van een nieuwe medewerker. Doordat hij/zij begeleid wordt weten ze sneller waar ze aan toe zijn en dit betekent dat ze eerder productief zijn. Het verlaagt de stress op het moment dat een nieuwe medewerker goed op wordt genomen binnen het bedrijf en snel mee kan draaien net zoals alle andere collega’s. Hierdoor heerst er een hogere medewerkerstevredenheid binnen de organisatie.

Trindle
Trindle zorgt voor een hogere medewerkerstevredenheid, door het MTO de deur uit te zetten. Door de wekelijkse vragen blijft de werkgever op de hoogte wat er speelt binnen zijn/haar organisatie. Deze app is gemakkelijk in te zetten tijdens het onboarding traject. Door in het eerste halfjaar vragen te stellen die betrekking hebben tot het opnemen van de nieuwe medewerker, weet je precies waar de verbeterpunten voor de organisatie liggen. De mogelijkheid om eigen vragen te stellen is er, de antwoorden op vragen worden omgezet in realtime data en zijn direct te zien in het medewerkersportaal. Ben je benieuwd wat wij voor jouw organisatie kunnen betekenen? Neem dan snel contact met ons op!